Brug pausen fra hamsterhjulet optimalt

Ferien er for mange et tiltrængt afbræk og bør bl.a. bruges til at reflektere over, om der er vaner, som du med fordel kunne ændre på, når du kommer tilbage til hverdagens rutiner

I Frankrig blev en lov gældende fra årsskiftet, som gjorde det ulovligt for firmaer med mere end 50 medarbejdere at sende mails til medarbejdere efter kl. 18. Vores egen uddannelses- og forskningsminister Søren Pind meldte for nyligt ud, at hans medarbejdere ikke skal sende mails om søndagen, men istedet bør holde fri. Udtalelsen skabte en del debat, for var det nu ikke en utidig indgriben i medarbejdernes privatliv?

For mig at se er der i høj grad brug for denne type ledelsesmæssige udmeldinger, fordi menneskers arbejdsiver i det grænseløse arbejdsliv er nødt til at blive indhegnet langt tydeligere end tilfældet er idag. En opgave, som vi ikke altid magter selv, fordi en af de helt store udfordringer idag jo netop er, at vores hjerner har så nemt ved at blive tunet ind på Kanal Arbejde. En kanal, der nemt bliver aktiveret, da vi typisk går med arbejdet i hovedet og kontoret i lommen.

Men hvordan kobler man så bedst af?

Det giver professor og psykolog Mark Cropley i sin udmærkede bog The Offswitch en række gode råd til:

  • Start allerede i slutningen af arbejdsdagen, hvor man i den sidste halve time, inden man har fri, ikke bør påbegynde mere komplekse arbejdsopgaver, der kan risikerer at følge en med hjem.
  • Planlægning af fritiden kan for mange være essentielt, da vi risikerer at falde tilbage til vores default arbejdssetting, hvis ikke vi har en plan for, hvad vi skal lave, når vi kommer hjem
  • Regelmæssige pauser i løbet af dagen mindsker også risikoen for at man forlænger arbejdsdagen unødigt
  • Hvis man indfører ritualer eller lignende, der symboliserer overgangen mellem aktiv og passiv stadiet, gør man det nemmere for hjernen at vænne sig til sceneskiftet. Det kan være simple ting som at man skifter tøj, går i bad eller lignende, når man kommer hjem.
  • Den korteste vej til at bryde med den analytiske arbejdshjerne er ved at lave nogle ting, som kræver brug af nogle helt andre ting, end det, som man måske har brugt hjernen til dagen igennem.
  • Fysisk aktivitet er særdeles god til at koble af, fordi det er den samme del af hjernen, som styrer kroppen og som belastes ved informationsbearbejdning. Derfor kan du med fordel cykle hjem som afstressende aktivitet
  • Meditation er nemt at lære og kan med fordel anvendes til at ventilere ens hjerne. Der findes adskillige apps, der kan gøre den hurtige meditationsopgave nem at udføre, bl.a. Headspace eller Pause.

Grunden til at disse råd giver mening at dele nu, er fordi det kræver en bevidst planlægning og prioritering, som nemt kan svigte i hverdagens hamsterhjul, hvor du typisk vil agere som du plejer, fordi en stor del af dine handlinger vil være en reaktion på ydre omstændigheder. Brug derfor ferieperioden til at overveje, om der er vaner, som du kan ændre på eller justere for at få en mindre stressende hverdag.

God sommer!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *