I distraktionernes land – taber alle mand!

I en verden, hvor uendelige datastrømme og moderne åbne kontorlandskaber findes overalt er der al mulig grund til at være opmærksom på at beskytte både dine egne og dine medarbejderes væsentligste ressource. Jeres opmærksomhed. 

På et enkelt minut sker der følgende: 900.000 mennesker logger ind på Facebook. 3.5 mio. mennesker søger på Google. 16 mio. mennesker afsender en SMS. 4,1 mio. mennesker afspiller en Youtube video. 1,8 mio. mennesker afsender en Snapchat-besked. Endelig udsender 452.000 mennesker et tweet fra deres Twitter konto.

De økonomiske resultater hos nogle af de mest succesfulde af aktørerne i opmærksomhedsindustrien siger noget om markedsstørrelsen og dermed også hvorfor det er en økonomi i massiv vækst. Eksempelvis omsatte Snapchat i 2016 for 935 mio. $, Instagram for 1,86 mia. $, Netflix for 8,8 mia. $, Facebook for 26 mia. $, mens annoncegiganten Google’s indtjening udgjorde hele 79,38 mia. $.

Fælles for alle disse firmaer er altså, at deres succes hænger nøje sammen med deres evne til at fange menneskers opmærksomhed, helst så ofte og så længe som muligt. En sammenhæng, der skaber et uetisk paradoks, fordi firmaernes agenda til hver en tid risikerer at konflikte med de situationer, som mennesker måtte befinde sig i på tidspunktet for forstyrrelsen.

I 2005 anslog et analyse firma, at distraktioner på arbejdspladsen kostede den amerikanske økonomi omkring 588 mia. $ om året!

Eller sagt på en anden måde: opmærksomhedsøkonomiens aktører er principielt ligeglade med om mennesker er gode medarbejdere, ledere, forældre eller venner. Det eneste, de er interesserede i, er, at vi er gode forbrugere. I øvrigt et meget vigtigt eksempel på, hvorfor en ukritisk og unuanceret tilgang til personnær teknologi er stærkt problematisk for vores respektive tilværelser og mentale velbefindende.  Distraktionerne findes dog langtfra via de digitale platforme.

Moderne, åbne kontorlandskaber er i den grad også fyldt med forstyrrelser, som i lige så høj grad kan virke mindst lige så problematiske for vores evne til at fokusere og bevare koncentrationen. Årsager til forstyrrelser er uendeligt mange. Ting, der bipper og dutter omkring dig. En kollega, der lige kommer forbi. Du fryser. Eller har det for varmt. Er tørstig. Skal lige tjekke Facebook. Bliver sulten. Skal have noget kaffe. Der kom en sms. Du skal lige bruge et papir, som du lige lagde i en bunke igår. Men hov, der var den rapport, som du ikke kunne finde i forgårs. Lyder det bekendt?

Forstyrrelser er ikke en billig affære. I 2005 anslog et analyse firma, at distraktioner på arbejdspladsen kostede den amerikanske økonomi omkring 588 mia. $ hvert eneste år! Samtidig viste andre undersøgelser, at det beregnede produktivitetstab som følge af distraktioner blandt visse medarbejdere snildt kunne ligge omkring 40-50% svt. 3-5 timer – hver eneste dag. Det er nogle grotesk store tal, særligt med tanke på, hvor meget diverse krav om 2% produktivitetsstigninger indimellem fylder i den danske politiske debat.

Som leder bør man derfor opstille en række vejledende retningslinjer for, hvordan man i virksomheden aktivt forholder sig til forstyrrelser. Strategierne kan være mange, men fælles er fokus på at gøre det muligt at arbejde uforstyrret i et sammenhængende tidsrum. Det kan indebærer accept af lukkede døre, forstyr-mig-ej cykellygter på bordene, brug af støjdæmpende høretelefoner o.l.

Hvad er det så, der typisk forårsager forstyrrelserne på arbejdspladserne? Det fremgår af denne undersøgelse af firmaet Harris, der spurgte over 5000 amerikanske ledere og medarbejdere i 2014:

  1. Samtaler og SMS’er – 50%
  2. Sladder – 42%
  3. Surfing på Internettet – 39%
  4. På sociale medier – 38%
  5. Snack- eller rygepauser – 27%
  6. Larmende medarbejdere – 24%
  7. Under møder – 23%
  8. Emails – 23%
  9. Kolleger, der lige kigger forbi – 23%
  10. Kolleger, der taler på medhør – 10%

Lyder noget af dette genkendeligt? Hvis ja, så bør I overveje at få udarbejdet en forstyrrelsespolitik.

Tak for opmærksomheden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *